Terapia schemelor reprezintă un model de tratament transdiagnostic inovator care se potrivește perfect pentru tratamentul tulburărilor alimentare și care are resursele necesare pentru a aborda sistemele de credințe rigide, trăsăturile de caracter, instabilitatea afectivă, simptomatologia traumei și comorbiditățile care au fost identificate ca interferând cu evoluția clinică a tulburărilor de comportament alimentar (Cooper & Kelland, 2015; Segura-Garcia et al., 2013; Wilson et al., 2007).
Terapia centrată pe scheme a avut rezultate preliminare promițătoare în intervențiile asupra tulburărilor de comportament alimentar (Simpson et al., 2010; Simpson & Slowey, 2011), inclusiv în cadrul unui studiu randomizat controlat (McIntosh et al., 2016). Tot studiile randomizate controlate au arătat eficiența acestei terapii în tratamentul tulburărilor care sunt frecvent comorbide tulburărilor de comportament alimentar și care pot interfera cu eficiența tratamentelor, precum tulburarea de personalitate borderline, tulburări de personalitate cluster C, tulburarea de personalitate narcisică, depresia cronică și trauma complexă (Bakos et al., 2015; Hawke & Provencher, 2011; Hopwood & Thomas, 2014; Jacob & Arntz, 2013; Masley et al., 2012; Pugh, 2015; Roediger & Zarbock, 2015; Sempertegui et al., 2013; Taylor et al., 2017).
Acest atelier va oferi terapeuților participanți șansa de a învăța tehnici puternice care pot fi utilizate în intervențiile pentru tulburările de comportament alimentar, fie ele și foarte complexe, cu credințe înrădăcinate sau comorbidități (de exemplu, OCD, PTSD sau trăsături de personalitate rigide). Atelierul este unul util pentru oricine este interesat să utilizeze lucrul cu modurile schemelor în ședințele cu clienții cu tulburări alimentare, dar nu numai. Întâlnirile vor conține experiențe practice și ghidaj în utilizarea unor versiuni inovatoare ale imageriei, scaunului gol și ale altor tehnici pentru schimbare. Vor fi utilizare materiale video și demonstrații pentru a ilustra tehnicile. Training-ul va pune accentul pe a lucra cu modurile de copil vulnerabil, ocolirea modurilor de coping de evitare sau de supracompensare, și pe a confrunta tiparele de gândire care induc vinovăția sau sunt punitive și care declanșează comportamentele specifice tulburărilor de comportament alimentar. Participanții vor primi materiale pe care le pot utiliza în practica lor clinică.
Deoarece există numeroase situații dificile care pot fi asociate tulburărilor de comportament alimentar, acest atelier va prezenta metodele eficiente de abordare ale acestora:
- Metode de formulare a gândurilor, comportamentelor, impulsurilor și comorbidităților cu ajutorul modurilor schemelor
- Utilizarea imageriei și a tehnicii scaunului gol pentru a seta limite modului de critic interior
- Metode de a recunoaște și a lucra cu modurile de coping cele mai frecvente din tulburările alimentare: Modurile de Supracontrol Autoflagelant, Perfecționist și Invincibil și Modul de Cedare Neajutorată
- Utilizarea confruntării empatice și a tehnicii scaunului gol pentru a depăși modurile de coping puternice, în special Modurile de Supracontrol și Modul de Cedare Neajutorată
- Metode de lucru cu clienții care au reticențe în utilizarea tehnicilor experiențiale și în conectarea cu propriile emoții
- Metode de accesare a vulnerabilității și distresului, cu scopul facilitării vindecării
- Utilizarea tehnicilor interoceptive pentru creșterea încrederii în propriul corp
- Încurajarea modului de adult sănătos în tratament
- Ultimele dovezi ale eficienței terapiei schemelor în cazul tulburărilor alimentare și ale comorbidităților comune.
Unde și când?
Perioada de desfășurare a evenimentului este 9-10 noiembrie 2023, în sistem online, pe platforma Zoom.
Activitățile se desfășoară în limba engleză, cu traducere sincron în limba română.
Programul cursului
Ziua 1
9:00 – 11:30: Introducere
- Lacune în cercetarea privind tulburările de comportament alimentar
- Comorbiditatea și complexitatea tulburărilor alimentare
- Raționamentul utilizării terapiei schemelor în tulburările alimentare
- Dovezi preliminare în eficiența terapiei schemelor în tulburările alimentare
11:30 – 11:50: Pauza de cafea și ceai
11:50 – 13:00: Moduri și harta modurilor
- Moduri relevante în tulburările alimentare
- Introducerea unor noi moduri specifice tulburărilor alimentare
- Diferențierea între moduri și asocierea lor cu comportamente specifice (comportamente alimentare restrictive, mâncatul compulsiv, inducerea de vărsături, ritualuri etc)
- Înțelegerea modului de Supracontrol
- Exercițiu de grup – Dezvoltarea unei hărți a modurilor pentru clienții cu tulburări alimentare
13:00 – 14:00: Pauza de masă
14:00 – 15:30
- Evaluarea schemelor și psihoeducația asupra tulburărilor alimentare din perspectiva terapiei centrată pe scheme
- Identificarea nevoilor nesatisfăcute și a schemelor care facilitează tulburările alimentare
- Explorarea motivației și fricilor legate de recuperare, asociate modurilor de coping
- Conștientizarea interoceptivă și încrederea în propriul corp
15:30 – 15:50: Pauză
15:50 – 17:00: Exercițiu de grup
- Rescriere în imaginar a unor experiențe din copilărie, legate direct sau indirect de apariția tulburării de comportament alimentar
Ziua 2 – Tehnici experențiale în lucrul cu tulburările alimentare
9:00 – 12:30 (cu o pauză de cafea între 11:30-11:50) – Tehnica scaunelor
- Lucrul cu modurile critice
- Cum să trecem de Modul de Supracontrol (terapeutul joacă rolul copilului vulnerabil)
- Exercițiu de grup: Cum să trecem de Modul de Supracontrol (terapeutul joacă rolul de avocatul diavolului)
13:00 – 14:00: Pauza de masă
14:00 – 15:30: Rescriere în imaginar
- Rescriere în imaginar pentru a integra Modurile de Coping în trecut și prezent
- Lucrul cu mesajele ce induc vinovăție (aducerea în scenă a Copilului Vulnerabil al mamei, respectiv tatălui)
- Imagerie dirijată – Tehnica mesei disociative (Fraser 1991, 2003)
15:30 – 15:50: Pauză
15:50 – 17:00
- Confruntarea empatică a modurilor de coping în tulburările alimentare
- Cele mai comune capcane și probleme în confruntarea empatică a modurilor de coping
- Întrebări și oportunitatea de a discuta cazuri (supervizare)
Costul cursului și detalii legate de plată
Costul cursului este de de 1200 de RON până la data de 9 octombrie 2023 și 1400 de RON după această dată până la eveniment.
Cui i se adresează acest eveniment?
Atelierul este adresat psihoterapeuților familiarizați cu terapia schemelor și care vor să utilizeze lucrul cu modurile schemelor în cazul tulburărilor alimentare sau care vor să aprofundeze lucrul cu modurile schemelor pentru o gamă mai largă de tulburări.
Cine este dr. Susan Simpson?
Dr. Susan Simpson este psiholog clinician specializat în terapia schemelor pentru tulburări alimentare complexe, cu o experiență de peste 20 de ani. În prezent activează în cadrul Serviciului Național de Sănătate din Scoția, într-un ambulatoriu pentru tulburări alimentare. Organizează frecvent ateliere de terapia schemelor în cadrul Schema Therapy Scotland și Schema Therapy Training Australia. Face parte dintr-un grup de cercetare care, în prezent, investighează eficiența terapiei centrate pe scheme în cazul tulburărilor alimentare. Dr. Simpson este autoarea mai multor cercetări asupra impactului terapiei schemelor în diferite populații clinice și a unei cărți intitulată „Terapia schemelor pentru tulburările alimentare”. O lista a tuturor publicațiilor o găsiți aici: https://www.researchgate.net/profile/Susan_Simpson/publications
Bibliografie
- Simpson, S. & Smith, E. (2019). Schema Therapy for Eating Disorders. Routledge.
- Simpson, S. Schema Therapy for Eating Disorders: A case study illustration of the mode approach. (2012) In M. van Vreeswijk, J. Broersen & M. Nadort (Eds.) (2012). The Wiley-Blackwell Handbook of Schema Therapy: Theory, Research and Practice, Part III Chapter 1. (pp. 145-171). Wiley:Chichester, UK.
- Calvert, F., Smith, E., Brockman, R., & Simpson, S. (2018). Group schema therapy for eating disorders: study protocol. Journal of Eating Disorders 6, 1-7.
- Simpson et al. (2018) Factorial Structure and Preliminary Validation of the Schema Mode Inventory for Eating Disorders (SMI-ED). Psychol. doi: 10.3389/fpsyg.2018.00600.