despre Schema Therapy
Schema Therapy (ST) sau terapia schemelor este o modalitate terapeutică complexă, ce integrează într-un model unitar și coerent, elemente din mai multe forme de psihoterapie precum: terapie psihodinamică, terapie gestalt și experiențială etc.
Această formă de terapie a venit ca o completare a modelelor clasice de terapie cognitiv-comportamentală pentru a se adresa clienților cu tulburări rezistente la formele deja consacrate de terapie și tocmai de aceea include tehnici și metode dovedite ca fiind eficiente, pe care le asamblează într-o modalitate unică și inovativă.
Conceptele principale din ST sunt: schemele, modurile și nevoile, pe de-o parte și re-parenting-ul limitat și confruntarea empatică pe de alta.
Schemele sunt structuri psihice repetitive ce se activează în anumite momente și cuprind elemente de cogniție, emoție și stări fiziologice. Aceste structuri sunt formate în copilărie și adolescență prin frustrarea toxică a nevoilor de bază sau îndeplinirea acestora într-o manieră neadecvată și ele sunt întărite apoi de-a lungul vieții prin declanșarea unor cicluri repetitive de comportamente dezadaptative.
Modurile schemelor pot fi înțelese ca fațete sau părți diverse din noi – voci interioare care se manifestă o dată ce o schemă este activată. Aceste părți gândesc, simt și acționează în diverse modalități pentru a gestiona schema care a fost declanșată de un anumit element activator. Modurile comunică între ele și manifestarea lor se traduce într-un adevărat teatru interior, în care diversele părți din noi încearcă să negocieze rezoluția unei probleme interioare reprezentată de schema activată.
Nevoile sunt elementele de baza în jurul cărora schemele se constituie și modurile se manifestă. Ele sunt necondiționate și înnăscute și nu pot fi negociate sau combătute ca fiind greșite sau rele. Putem negocia modalitatea de îndeplinire a unei nevoi dar nu și existența ei. În funcție de cât de mult nevoia respectivă este legată de supraviețuire – fie ea fizică sau emoțională, neîndeplinirea ei va fi interpretată în plan intern ca o situație problematică ce trebuie rezolvată.
Re-parenting-ul despre care se vorbește in ST face referire în primul rând la tipul de relație pe care terapeutul îl va avea cu clientul său: terapeutul va prelua un rol de părinte și va îndeplini nevoile frustrate ale clientului său în limita cadrului oferit de relația terapeutică. Prin intermediul acestei relații reparatorii, clientul își poate rescrie scenariul de viață exprimat prin credințele disfuncționale, emoțiile neadecvate și comportamentele deficitare.
Confruntarea empatică este un alt element fundamental în ST, ea completând, alături de re-parenting, arsenalul de tehnici fundamentale/principii ce stau la baza modalității de vindecare prin această formă de psihoterapie. Se consideră deci că terapeutul e nevoie să fie atât părinte hrănitor cât și un element de siguranță pentru client, ajutându-l pe acesta să internalizeze limite sănătoase și să dobândească astfel o bună capacitate de auto-reglare.
Metode terapeutice în Schema Therapy
Terapia schemelor pentru terapie individuală
Prima și cea mai importantă formare în ST este cea pentru lucrul individual. Ea presupune învațarea unor tehnici și metode ce pot fi aplicate în lucrul cu adulții, în terapia individuală cu aceștia.
ST ca metodă terapeutică aplicată în lucrul individual aduce la viață un întreg univers al dinamicii interioare și îi ajută pe clienți să vadă, să recunoască și să se conecteze cu această dinamică pentru a o putea recunoaște și schimba.
Sesiunile individuale de ST părăsesc cercul restrâns al discuțiilor despre dificultățile personale și devin mult mai dinamice și vii datorită tehnicilor folosite, precum imageria sau lucrul cu scaunele (jocuri de rol cu modurile). Un element extrem de important de noutate este felul în care această metodă aduce la viață dinamica interna a individului, obiectivând-o prin tehnicile experiențiale, schimbând-o prin tehnicile cognitive și comportamentale, ajutând astfel persoana să își rescrie propriul scenariu de viață. Persoana va trăi în mod diferit un nou scenariu, ales de data aceasta de Adultul Sănătos.
Terapia Schemelor pentru Cuplu și Familie
Jeffrey Young susține că iubim în felul în care am fost iubiți și am fost învățați să iubim în copilărie – în relațiile noastre din viața adultă, istoria noastră de viață și tiparele noastre de gândire ne predispun la a repeta povești de iubire din trecut deoarece atunci când ne simțim vulnerabili în relație strategiile noastre de a face față se activează automat. Unele cupluri neagă orice probleme, chiar dacă se ajunge la separare sau divorț, iar acolo există de fapt o lungă istorie de conflicte ascunse care stau la baza deteriorării relației acestora.
Pornind de la această idee că avem chimie cu anumite persoane pentru că de fapt recunoaștem anumite tipare, Jeffrey Young, Eckhard Roediger și Chiara DiFrancesco au adaptat abordarea individuală a lucrului cu scheme și moduri la o abordare de cuplu.
Schemele și modurile ajută la constituirea unui cadru comprehensiv pentru a înțelege dinamica relațională, mai ales la nivelul modurilor. Intervenția terapeutică în cuplu este concentrată mai mult pe aspecte de interacțiune a modurilor prin care răspundem la activarea schemelor și pe oprirea ciclului disfuncțional de interacțiune dintre modurile partenerilor și orientarea acestora pe exprimarea sănătoasă a propriilor nevoi.
Terapia schemelor pentru grupuri
Terapia schemelor în lucrul cu grupurile a fost fondată și dezvoltată de Joan Farell și Ida Show în Statele Unite ale Americii, datorită lucrului lor cu pacienții borderline și descoperirii felului în care ceea ce ele făceau se îmbina și se asemăna atât de mult cu modelul conceptual de terapia schemelor al lui Jeffrey Young. Modelul propus pentru lucrul cu grupurile cuprinde atât metode din terapia schemelor aplicată în lucrul individual, cât și adaptări proprii aduse de cele doua fondatoare, care iau în calcul inclusiv descoperirile din cercetare făcute de Arnoud Arntz și colaboratorii săi.
Ideea centrală a terapiei schemelor pentru grupuri are la baza un concept esențial pentru acest tip de terapie: reparentarea limitată. În terapia de grup centrată pe scheme se lucrează întotdeauna cu 2 terapeuți, în așa fel încât aceștia să alcătuiască o diadă parentală, oferind un nou model de părinți, mai buni, și un nou model de relație, atât unul cu altul cât și cu pacientul și ceilalți membri ai grupului. Un mare avantaj al terapiei de grup este că, în afară de diada parentală, fiecare membru al grupului are parte și de frați sau surori, împreună cu ei putând exersa noi moduri de socializare, de rezolvare a conflictelor, rescriind în acest fel experiențele relaționale disfuncționale din trecut.
Terapia schemelor pentru copii și adolescenți
ST pentru copii și adolescenți pornește de la conceptele de bază ale ST pentru lucrul cu adulții, adăugând multă creativitate și elemente ludice în așa fel încât să explice pe limba și înțelesul clienților săi atât dificultatea cu care aceștia se confruntă, cât și soluțiile pentru a lucra în mod eficient cu această dificultate.
Adaptarea tehnicilor clasice de ST la lucrul cu copiii și adolescenții a fost facută de mai mulți autori și este în continuare dezvoltată de cei care lucrează cu această categorie de clienți. Utilizarea marionetelor, a teatrului de păpuși, jocurilor de masă, obiectelor tranziționale și a jocului în general sunt elemente extrem de importante pentru a putea sa îi țină pe clienți angajați și activi. Aceste modalități creative de interacțiune îi pot ajuta pe copii și adolescenți nu doar să înțeleagă felul în care psihicul lor funcționează dar și modalitățile prin care pot rezolva anumite dificultăți, menținându-i în același timp interesați și motivați în proces.