Masterclass susținut de David Edwards
Trainer: Prof. David Edwards
Modurile de schemă reprezintă tipare de cogniții, emoții și comportamente care apar natural și recurent (Lazarus, Sened & Rafaeli, 2020; Lazarus & Rafaeli, in press). Ele pot fi recunoscute și clasificate în categoriile pe care le folosim mereu în terapia schemelor. Modurile de coping manifestate cu regularitate (default modes) pot rămâne prezente ore în șir, în timp ce, atunci când vorbim de mode flipping – saltul rapid de la un mod la altul, asistăm la o trecere rapidă între moduri contrastante. Totuși, este normal ca modurile unui client să se schimbe și să alterneze în cadrul ședințelor de terapie, pe baza interacțiunii cu terapeutul. Așadar, terapeutul trebuie să se poată plia pe experiența clientului și să urmărească atent cum se schimbă de la moment la moment.
Deși terapeuților specializați în terapia schemelor le sunt familiare seturile de moduri de bază, Edwards (2022) a identificat peste 80 de moduri de coping la scheme și a argumentat faptul că abilitatea unui terapeut de a distinge modurile între ele contribuie atât la capacitatea de a conceptualiza un caz, cât și la sensibilitatea și responsivitatea pe care o manifestă în sesiunile de terapie. Identificarea schimbărilor de moduri ale clientului ajută terapeutul să răspundă într-o manieră sensibilă și terapeutică. Acesta trebuie să-și ghideze activ clientul într-o manieră care facilitează procesul terapeutic și care „mereu muncește pentru ceva anume” (Elliot & Greenberg, 2007, p. 244). Se poate realiza o paralelă între modul în care terapeutul urmărește și ghidează clientul și un dans între parteneri, unde fiecare alternează între a conduce și a se lăsa condus.
Acest curs avansat va începe cu o revizuire a cerințelor pe care un terapeut trebuie să le bifeze pentru a deveni receptiv la procesele modurilor care apar în cadrul ședințelor. Acestea vor fi numite cele 6 lecții de dans. Apoi, participanții vor putea urmări cum arată acești pași în practică, cu ajutorul unor exemple din sesiuni de terapie unde tot procesul este urmărit de aproape. Vor fi identificate schimbările de moduri de la moment la moment și maniera în care terapeutul răspunde la ele cât mai eficient.
Exemplele clinice vor pune în evidență cele mai comune dificultăți pe care le întâmpină terapeuții, precum:
- Cum să te conectezi real cu copilul vulnerabil al clientului, atunci când acesta ar putea să manifeste un coping de copil (coping child) și nu modul autentic de copil vulnerabil.
- Cum să identifici rădăcinile unor scheme dezadaptative care ar putea avea bazele în primele luni de viață, în naștere sau chiar înainte de ea.
- Cum să lucrezi cu modul de copil fără speranță (hopeless child).
Vor fi abordate și alte teme importante, precum:
- La ce ne referim când folosim termenul de „schemă” și cum este acesta conectat cu alți termeni precum tipar, scenariu sau mod
- Cum lucrăm cu clienții cu diferite stiluri de atașament
- Cum recunoaștem natura diferitelor moduri de coping și care sunt tehnicile specifice necesare pentru a le aborda
- Cum creăm un teatru al imaginației care să faciliteze accesul la experiențele care se află în adâncurile structurii sistemului memoriei episodice/implicite
Cursul avansat va include una sau mai multe demonstrații live, la care participarea cursanților va fi voluntară.
Unde și când?
Cursul avansat se va desfășura pe durata a două zile, în datele de 6 și 7 iulie 2023, în format hibrid (online și față în față, la București). Evenimentul se desfășoară in limba engleză cu traducere simultana pentru participanții online. Linkul de acces va fi trimis participanților din online în urma achitării taxei aferente acestui curs.
Evenimentul offline se va desfasura la Hotel Novotel, Calea Victoriei 37B
Programul cursului
Joi, 6 iulie 2023 – 6 ore | |
---|---|
9:00 – 10:30 | Sesiunea 1
Dansul modurilor de schemă: Introducere în abordarea proceselor modurilor din terapie Studiu de caz: Imaginile Ninei asupra sângelui |
10:30 – 11:00 | Pauză de cafea/ceai |
11:00-12:30 | Sesiunea 2
Combinații, scheme, modele de lucru și scenarii: ce sunt și cum funcționează Studiu de caz: Copilul vulnerabil evaziv al lui Lori |
12:30-14:00 | Pauza de masă |
14:00-15:30 | Sesiunea 3
Continuare Studiu de caz: Copilul vulnerabil evaziv al lui Lori Exerciții de reflecție și discuții |
15:30-16:00 | Pauză de cafea/ceai |
16:00-17:30 | Sesiunea 4
Cum lucrăm cu modurile – multitudinea pașilor de dans! Demonstrație clinică și discuții |
Vineri, 7 iulie 2023 – 6 ore | |
9:00-10:30 | Sesiunea 1
Stilurile de atașament și conceptualizarea cazurilor în terapia schemelor. Studiu de caz: Modul de coping evitant și copilul fără speranță |
10:30-10:45 | Pauză de cafea/ceai |
10:45-12:15 | Sesiunea 2
Continuare Studiu de caz: Modul de coping evitant și copilul fără speranță Exerciții de reflecție și discuții |
12:15-13:45 | Pauza de masă |
13:45-15:15 | Sesiunea 3
Cât de în spate putem merge? Cum lucrăm cu schemele formate înainte, în timpul și după naștere Studiu de caz |
15:15-15:30 | Pauză de cafea/ceai |
15:30-17:00 | Sesiunea 4
Discuții și reflecții Demonstrație clinică Concluzii și încheiere |
Costul cursului și detalii legate de plată
Costul cursului este de de 1600 de RON până la data de 5 iunie 2023 și 1800 de RON după această dată până la eveniment.
Pentru cei care au urmat deja un program de formare în terapia centrată pe scheme sub egida HOLO, AHPCC sau a Institutului Român de Schema Therapy, se acordă un preț special de 1400 RON. Pentru reducere va rugăm folosiți cuponul 8AY6M8J6. Acest cupon va fi validat de către un operator.
Cui se adresează acest eveniment?
Acest atelier se adresează psihoterapeuților familiarizați cu terapia schemelor, care au deja o formare în această abordare teraupetică sau cunoștințe solide și aprofundate de terapia schemelor. Cursul va fi acreditat la Colegiul Psihologilor din România. Pentru obținerea creditelor, prezența este obligatorie.
Cine este David Edwards?
– Psiholog clinician, formator și supervizor cu peste 35 de ani de experiență în domeniul psihoterapiei, acreditat de International Society of Schema Therapy (ISST);
– Profesor la Rhodes University, Africa de Sud;
– Membru asociat al Societății Britanice de Psihologie;
– Membru fondator și diplomat al Academiei de Terapie Cognitivă, specializată în formare și certificări, și care stabilește standarde la nivel internațional pentru terapia cognitivă, așa cum a fost ea elaborată de Aaron T. Beck.
– Fost președinte al International Society of Schema Therapy (schematherapysociety.org).
Bibliografie
Edwards, D. J. A. (2022). Using Schema Modes for Case Conceptualization in Schema Therapy: An Applied Clinical Approach. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.763670
Elliott, R., & Greenberg, L. S. (2007). The Essence of Process-Experiential/Emotion-Focused Therapy. American Journal of Psychotherapy, 61(3), 241-254. https://doi.org/10.1176/appi.psychotherapy.2007.61.3.241
Lazarus, G., & Rafaeli, E. (In press). Modes: Cohesive Personality States and their Inter-relationships
as Organizing Concepts in Psychopathology. Journal of Psychopathology and Clinical Science. https://doi.org/10.31234/osf.io/9yqr6
Lazarus, G., Sened, H., & Rafaeli, E. (2020). Subjectifying the Personality State: Theoretical Underpinnings and an Empirical Example. European Journal of Personality, 34(6), 1017-1036. https://doi.org/10.1002/per.2278