Avem bucuria de a anunța Formarea de Bază în Terapia centrată pe scheme pentru Copii, Adolescenți (ST-CA) și Părinții lor, organizată de Oana Cobeanu, prin filiala Cluj a Institutului Român de Schema Therapy (IRST) (acreditat de Colegiului Psihologilor din România și recunoscut de Societatea Internațională de Schema Therapy). Evenimentul este susținut de Dr. Christof Loose, psiholog clinician, psihoterapeut certificat în Terapia centrată pe scheme cu nivelul avansat încă din 2013, trainer și supervizor (ISST e.V.), editor și autor al cărților și al materialelor video de învățare (DVD) Terapia Centrată pe Scheme pentru Copii, Adolescenți și Părinții lor. Mai mult decât atât, dr. Christof Loose susține cursuri și ateliere în Terapia centrată pe scheme pentru copii, adolescenți și părinții lor în întreaga lume.
Holo.Psihologie pentru comunitate ni se alătură și de această dată ca partener, susținător de lungă durată al evenimentelor dedicate terapiei centrate pe scheme.
DESPRE TERAPIA CENTRATĂ PE SCHEME PENTRU COPII, ADOLESCENȚI ȘI PĂRINȚII LOR
Terapia centrată pe scheme (ST), dezvoltată de Jeffrey Young este o formă îmbunătățită și dezvoltată a terapiei cognitiv-comportamentale (CBT) și integrează în mod particular emoțiile, dar și aspectele de dezvoltare, esențiale pentru partea de diagnostic și de terapie.
În plus, Terapia centrată pe Scheme este fundamentată pe un model al schemelor, al modurilor și al nevoilor emoționale de bază și pe „destinul” acestora pe parcursul vieții. Așadar, terapia centrată pe scheme – ca alternativă strategică și tehnică a CBT – pare să fie, de asemenea, în mod deosebit potrivită pentru a genera concepte terapeutice și de diagnostic orientate spre acțiune, în special în psihoterapia copilului și adolescentului.
Formarea de bază în terapia copiilor presupune un total de patru unități de workshop (WS 1-4) separate. Astfel, sunt prezentate mai întâi modelul conceptual al terapiei centrate pe scheme (scheme, moduri, strategii de coping), teoria care stă la baza terapiei centrată pe scheme (importanța nevoilor emoționale de bază în contextul sarcinilor de dezvoltare), mijloace posibile de diagnostic (de exemplu, metode proiective) și anumite cerințe privind atitudinea terapeutului (de exemplu, conceptul de „reparentaj limitat” și „confruntare empatică”), pe fondul factorilor de temperament și de personalitate din copilărie și adolescență. Principalele aspectele ale acestei serii de workshop-uri sunt secvențele de training și practică, ce cuprind strategii din terapia centrată pe scheme care s-au dovedit a fi eficiente în terapia cognitiv-comportamentală pentru copii și adolescenți. O altă arie de interes este concentrată asupra învățării unui mod avansat și profund de a lucra cu părinții, numit aici „Coaching centrat pe Scheme” sau „Terapia Sistemică centrată pe Scheme”. Această modalitate de lucru include procese de scheme sau de moduri tranzacționale specifice între copil și părinte și elucidează procesele de întărire reciprocă dintre schemele dezadaptative timpurii ale copiilor și ale părinților.
Dincolo de aspectele specifice teoriei schemelor cognitive, workshop-ul oferă multe demonstrații practice și materiale video și mici exerciții care le vor permite participanților să transfere informațiile în munca lor de terapeuți.
DESPRE EVENIMENT
CUI SE ADRESEAZĂ EVENIMENTUL?
Evenimentul se adresează tuturor terapeuților și psihologilor clinicieni care doresc să-și îmbogățească cunoștințele și experiența în ceea ce privește terapia centrată pe scheme pentru copii, adolescenți și părinții lor, aducând în plus posibilitatea certificării internaționale în acest tip de terapie.
Pentru cei care sunt interesați de certificarea în ST-CA oferită prin intermediul Societății Internaționale de Schema Therapy e nevoie de câteva precizări:
● Certificarea la nivel standard sau avansat poate fi obținută doar de psihoterapeuții care înainte de formarea de bază în ST-CA sau pe parcursul ei au obținut o certificare sau specializare în psihoterapie cognitiv-comportamentală, psihodinamică sau de altă orientare terapeutică pentru copii și adolescenți, conform regulilor ce se aplică în țara în care practică psihoterapia. De exemplu, psihoterapeutul care dorește certificarea în ST-CA fie a parcurs un training/formare în psihoterapia cognitiv-comportamentală (CBT) pentru copii și adolescenți (sau o altă orientare terapeutică), fie are formarea de bază în CBT pentru adulți și o specializare suplimentară în CBT (sau o altă orientare terapeutică) pentru copii și adolescenți, obținute înainte sau pe parcursul formării de bază în ST-CA. O a treia variantă este ca psihoterapeutul care dorește certificarea să aibă o experiență de cel puțin 3 ani în terapia copilului și adolescentului și a familiilor acestora (CBT, Psihodinamică sau altă orientare terapeutică specifică acestei categorii).
Mai multe detalii referitoare la formarea și certificarea în ST-CA găsiți la acest link:
https://schematherapysociety.org/resources/ST-CA%202019%20Requirements.pdf
Cursul de formare va fi acreditat la Colegiul Psihologilor din România. Pentru obținerea certificării și a creditelor, prezența este obligatorie.
Cursul se va desfășura în limba engleză și va beneficia de traducere simultană.
CE VOI AFLA ÎN CADRUL ACESTUI EVENIMENT?
DESPRE WS1: Workshop introductiv ST-CA
Workshop-ul introductiv dezvăluie modul în care se formează și se perpetuează modelul schemelor dezadaptative timpurii pe fondul sarcinilor de dezvoltare specifice fiecărei vârste, dar și al factorilor de risc sau de protecție din temperament. În raport cu vârsta copiilor, pentru cele 18 scheme descrise de Young, este subliniat modul tipic de exprimare a acestora, dar și a strategiilor de coping, în cazul copiilor și adolescenților. Alte subiecte includ tehnici multimodale de diagnostic (utilizarea explorării, chestionarul, imageria, conceptualizarea cazului) și explicarea importanței relației terapeutice, a psihoeducației și a confruntării empatice.
Pentru o imagine de ansamblu, sunt demonstrate strategii terapeutice: lucrul cu desene și imagini, terapie prin joc bazată pe moduri, lucrul cu poveștile, păpuși de deget și de mână, metafore, lucrul cu scaunele, imagerie, șabloane, folosirea cartonașelor și a temelor.
O parte importantă a workshop-ului introductiv este lucrul cu părinții, care este, de asemenea, descris într-o prezentare generală. Aceasta cuprinde constelații de moduri parentale tipice, cartonașe cu cicluri de moduri, investigarea schemelor și a modurilor părinților și implementarea practică a lucrului cu modurile părinților (exercițiul scaunelor, șabloane, figurine de lemn, desene etc.).
În particular, conținutul și metodele WS1 sunt:
● Intervievarea Părinților în Imagerie
● Crearea unei Schițe de Moduri
● Intervievarea Modurilor
● Dialogul Scaunelor (Dialogul dintre 3 scaune: „Permisul de conducere al modurilor”)
● Folosirea cartonașelor vizuale și auditive
DESPRE WS2: Terapia centrată pe Scheme pentru Copii și Adolescenți
Obiectivul acestui workshop este învățarea tehnicilor din terapia centrată pe scheme pentru copii în mod specific. După o conectare pe scurt cu introducerea teoretică în terapia centrată pe scheme și împărtășirea unor experiențe din practică (WS1), ne vom concentra asupra trăsăturilor relației terapeutice, inclusiv asupra conceptelor de reparentaj limitat, confruntare empatică și lucrul practic cu tehnici speciale din terapia centrată pe scheme.
Exemple video și jocuri de rol în grupuri de câte doi sau trei participanți, asigură consolidarea și aprofundarea lucrurilor care au fost discutate.
În particular, conținutul și metodele WS2 sunt:
● Lucrul cu (mănunchiuri de) povești
● Lucrul cu păpușile de deget sau de mână.
● Lucrul cu cartonașele cu moduri (Mersul modurilor: simte, vorbește, plimbă-te)
● Dialogul Scaunelor (Dialog cu două scaune: Focus pe Critic/Punitiv)
● Crearea unei Hărți a Schemelor sau a Modurilor
● Imagerie (Călătoria Fantastică spre Modurile Inteligente și Înțelepte)
DESPRE WS3: Coaching centrat pe Scheme pentru Părinți
Coachingul centrat pe Scheme pentru Părinți include psihoeducație, lucrul cu scaunele, cartonașe pentru moduri, dialog interior și imagerie.
În particular, conținutul și metodele WS3 sunt:
● Relația terapeutică cu părinții: „Reparentajul limitat al bunicilor”
● Coluziunea schemelor și a modurilor dintre terapeut și pacient
● Educație despre conceptul de schemă și cel de moduri (copil/părinte)
● Investigarea resurselor parentale, a nevoilor și a structurii familiei
● Genograma Schemelor
● Lucrul cu dialogurile scaunelor (Dialog cu două scaune: Focus pe Protectorul Detașat)
● Cicluri de Conflict dintre Moduri – Cartonașe pentru Părinți
● Imagerie (Vizualizarea Modurilor de Părinți care exprimă grijă)
● Imagerie Rescriptivă
DESPRE WS4: Conceptualizarea Cazului în Terapia centrată pe Scheme și Terapia prin
Joc
Obiectivul acestui workshop este ca fiecare participant să aplice abordarea terapiei centrate pe scheme pentru propriile cazuri. După prezentarea cazului în fața celorlalți, participanții vor face, în grupuri restrânse, conceptualizarea cazului și planul de tratament pentru acest pacient și familia lui.
În ultima parte, participanții vor învăța cum să lucreze cu „Casa Interioară” și să urmeze perspectiva terapiei centrată pe scheme în contextul Terapiei prin Joc (pentru preșcolari și școlari).
În particular, conținutul și metodele WS4 sunt:
● Ilustrarea abordării de bază a conceptualizării cazului
● Conceptualizarea și planificarea tratamentului pentru propriile cazuri
● Lucrul cu „Casa Interioară”
● Terapie prin Joc centrată pe Moduri
● Probleme speciale în terapie
UNDE:
Acest eveniment a fost regândit pentru a avea loc online!
În urma evaluării situației la nivel național și internațional și a consultărilor cu Dr. Christof Loose, am decis să organizăm acest eveniment în format online. Linkul de acces va fi trimis participanților în urma achitării taxei de participare.
Formarea de bază în terapia copiilor presupune un total de patru workshop-uri separate (WS 1-4), fiecare având câte două zile.
Workshop-urile sunt organizate în unități de învățare, o unitate având 45 de minute. Fiecare workshop cuprinde 16 de unități de învățare, însumând 12 ore de teorie și practică.
Prezența este obligatorie pentru eliberarea diplomelor cu credite COPSI, respectiv certificării ulterioare internaționale.
CÂND:
Perioadele de desfășurare a evenimentelor sunt:
WS1: Workshop introductiv ST-CA: 12-13 septembrie 2022 (vezi agenda workshop mai jos)
WS2: Terapia centrată pe Scheme pentru Copii și Adolescenți: 19-20 septembrie 2022
WS3: Coaching centrat pe Scheme pentru Părinți: 24-25 octombrie 2022
WS4: Conceptualizarea Cazului în Terapia centrată pe Scheme și Terapia prin Joc: 5-6 decembrie 2022
Agenda WS1: Workshop introductiv ST-CA: 12-13 septembrie 2022 este:
WS 1 ziua 1 (12.09.2022, Start: 9:00)
9:00-13:00
Introducere în Terapia Centrată pe Scheme
Relația Terapeutică 1: Resurse, Puncte forte, Realizări
– 20 min – Pauză
10:50-12:20
Relația Terapeutică 2: Scheme Pozitive
Nevoi Emoționale: cum se explorează?
– 80 min – Pauză
13:40-15:10
Scheme Dezadaptative Timpurii (EMS) & Strategii de Coping
– 20 min – Pauză
15:30-17:00
Tehnici multimodale de diagnostic
Interviu cu Părintele în Imagerie (exercițiu)
WS 1 ziua 2 (12.09.2022, Start: 9:00)
9:00-13:00
Temperament; Sarcini de dezvoltare specifice vârstei;
Factori de risc și de protecție;
Modelul modurilor;
– 20 min – Pauză
10:50-12:20
Schița Modurilor
Material pentru Lucrul cu modurile
– 80 min – Pauză
13:40-15:10
Implicații Comportamentale ale Modurilor
Interviul Modurilor (demonstrație)
– 20 min – Pauză
15:30-17:00
Interviul Modurilor (exercițiu)
Cartonașe pentru Moduri
CINE ESTE CHRISTOF LOOSE?
– Dr. Christof Loose, Psiholog Clinician, Psihoterapeut în terapia cognitiv-comportamentală pentru copii și adolescenți, își desfășoară activitatea în Dusseldorf, în cabinetul său individual
– Afiliat cu Departamentul de Psihologie Clinică a Universității Heinrich-Heine din Germania 2012-2017, lucrează în domeniul cercetării – unul dintre subiectele studiate fiind Terapia
Centrată pe Scheme pentru Copii și Adolescenți (Dezvoltarea Chestionarului pe Scheme
Cognitive pentru Copii – DISC)
– Fost președintele al subcomitetului Grupului de Lucru în ST-CA 2013-2017
– Certificat cu nivelul avansat încă din 2013, trainer și supervizor (ISST e.V.)
– Editor și autor al cărților și al materialelor video de învățare (DVD) ST-CA
– Susține workshop-uri și seminarii în Terapia Centrată pe Scheme pentru Copii și Adolescenți în întreaga lume.
COSTUL FORMĂRII DE BAZĂ ÎN ST-CA ȘI DETALII LEGATE DE PLATĂ
Prețul Formării de bază în ST-CA este de 1500 RON/workshop, cursul incluzând patru workshop-uri în total (6000 RON).
Numărul total de locuri disponibile: 20
LITERATURĂ RECOMANDATĂ
● SCHEMA THERAPY FOR CHILDREN AND ADOLESCENTS:
Loose, C. Graaf, P. Zarbock, G., & Holt, R.A.(Editors)(2020). Schema Therapy with Children and Adolescents: A Practitioner’s Guide. UK: Pavilion Publishing and Media Ltd. 1
● TERAPIA CENTRATĂ PE SCHEME PENTRU ADULȚI:
Arntz, A. & Jacob, G. (2012). Schema Therapy in Practice: An Introductory Guide to the Schema Mode Approach. John Wiley & Sons.
Rafaeli, E., Bernstein, D.P., & Young, J. (2011). Schema Therapy (CBT Distinctive Features). Taylor & Francis.
Vreeswijk, M. van, Broersen, J. & Nadort, M. (2012). The Wiley-Blackwell Handbook of Schema Therapy: Theory, Research and Practice. John Wiley & Sons
Young, J., Klosko, J. & Weishaar, M. E. (2006). Terapie centrată pe scheme cognitive. Manualul practicianului. Guilford Pubn.
● TERAPIA CENTRATĂ PE SCHEME PENTRU GRUPURI
Farrell, J.M. & Shaw, I.A. (2012). Group Schema Therapy for Borderline Personality Disorder: A Step-by-Step Treatment Manual with Patient Workbook. John Wiley & Sons.